vrijdag 3 juli 2009

Geluk

Rutger Kopland vond ik pas cool toen ik hem hoorde voordragen. Dat was tijdens de poëzieles van meneer Smulders in het tweede jaar van mijn studie. Ik kocht vervolgens de verzamelbundel Geluk is gevaarlijk en zette die na het lezen van een aantal gedichten in de kast.

Het laatste gedicht van de bundel heet: Wat is geluk. Het antwoord daarop is niet wat je gezien de titel van de bundel verwacht.

Wat is geluk

Omdat het geluk een herinnering is
bestaat het geluk omdat tevens
het omgekeerde het geval is,

ik bedoel dit: omdat het geluk ons
herinnert aan het geluk achtervolgt het
ons en daarom ontvluchten wij het

en omgekeerd, ik bedoel dit: dat wij
het geluk zoeken omdat het zich
verbergt in onze herinnering en

omgekeerd, ik bedoel dit: het geluk
moet ergens en ooit zijn omdat wij dit
ons herinneren en dit ons herinnert.

--

Maar dan die stem dus. Tussen de vage youtube filmpjes kwam enkel deze in de buurt van een aardige geluidsopname.

1 opmerking:

KJ zei

Deze bundel heeft tijden naast m'n bed gelegen. Trek 'm nu net dus weer uit de kast. Leuke her-ontdekking.

Er zitten drie ezelsoren in, waarvan een bij 'wat is geluk'. Ook blz. 70 heeft een hoekje ('jonge sla').

blz. 94 heeft het derde ezelsoor, omdat ik nooit iets mooiers las.