zondag 21 juni 2009

Toeval

Moment 1:
Met uitzicht op de Westerschelde kraak ik mijn hersenen over de Vrij Nederland-puzzel. Aan K. vraag ik of zij toevallig 72 verticaal weet: Peter ___, droeg in 1964 Beeldreligie voor.
Ik denk aan iets VPRO of VARA-achtigs. We weten het allebei niet.

Moment 2:
Een paar uur later. Ik lees in het kunstkatern van de Volkskrant een reconstructie van het professioneel theaterdebuut van Freek de Jonge en Bram Vermeulen als Neerlands Hoop in Bange Dagen in de stadsschouwburg van Haarlem.
De directeur, Peter Lohr, heeft er flink werk van gemaakt. (...).

Lohr was begin april naar ze toe gestapt, na een voorstelling in het kleine Haarloheim theater. Of ze er iets voor voelden bij hem te komen spelen, aan het eind van het seizoen? Ze voelen verwantschap: heilige huisjes afbreken. In 1964 ontkende het VARA-televisieprogramma
Zo is 't toevallig ook 'ns een keer een nationale rel met de sketch Beeldreligie waarin Lohr in bijbels jargon de aanbidding van de tv hekelde. 'Geef ons heden ons dagelijks programma. Wees met ons, o beeld, want we weten niet wat ze zonder u zouden moeten doen.'

Geen opmerkingen: