vrijdag 2 januari 2009

Beschavingen

Soms zijn vergelijkingen heel treffend. Kader Abdolah schreef in zijn column in de Volkskrant begin deze week dat hij zich vroeger altijd afvroeg hoe het toch kwam 'dat de grote beschavingen met zo veel macht, rijkdom en legers toch ten onder gingen.' Deze dagen ben ik genoodzaakt mij dat ook af te vragen, doordat de deadlines voor vier artikelen over verloren gegane rijken rap naderen. Geïnteresseerd las ik dus verder.

Abdolah, geboren in Iran, schrijft: 'Het leek onmogelijk dat de Perzische beschaving ooit uit elkaar zou vallen, maar dat gebeurde wel. Hoe? In drie weken. Door wie? Door de Mohammedanen. Ze vielen met blote voeten, een zwaard in hun rechterhand en de Koran in hun linkerhand, het rijk binnen en vernielden alles.

'Dat kan niet, het is onmogelijk, heb ik altijd gedacht, tot de huidige economische crisis uitbrak. Pas toen de reusachtige Amerikaanse banken van de een op de andere nacht failliet gingen en de imposante Amerikaanse auto-industrieën zich in een klap bankroet verklaarden, drong het tot me door hoe de oude beschavingen zo plots ten onder zijn gegaan.'

Geen opmerkingen: