woensdag 20 juli 2011

Suzy

Onlangs interviewde ik voor HP/De Tijd de twee vrouwen die 1 april 2001 als eerste lesbische koppel in Nederland elkaar het jawoord gaven. Destijds kregen ze de halve wereldpers over de vloer. Een van de cameraploegen, als ik het goed heb een Japanse, was nogal ongedurig. De interviews hadden plaats in de woonkamer, maar ze wilden graag meer van het huis zien.
Dat was privé zeiden de vrouwen.
Maar waar ze dan toch al die vrouwelijke naakten hadden hangen?
Die hadden ze, ondanks wat het cliché van hen verwachtte, niet.

Ik moest hieraan denken toen ik deze vakantie las in het mooi geïllustreerde Van alle tijden, in alle culturen. Wereldgeschiedenis van de homoseksualiteit. Daarin stond een prachtig schilderij van Tamara de Lempicka, dat ik als eigenaar van een enorme bankrekening zeker zou hebben aangeschaft. Het zou het begin van een verzameling kunnen zijn.
Maar misschien ook niet.


Portret of Suzy Solidor, Tamara de Lempicka

Geen opmerkingen: