donderdag 15 juli 2010

Ringvinger

Ik stond in de erker toen ik het nieuws hoorde. Aan de lengte van iemands ringvinger zou je kunnen zien of diegene homoseksueel is of niet. Zo onopvallend mogelijk draaide ik me om richting raam en keek ik naar mijn linkerhand.
Ik was vijftien, kneiterverliefd op een meisje en schrok me dood. Als ik mijn hand op een bepaalde manier hield, was mijn ringvinger langer dan mijn wijsvinger. Morgen in de pauze zou - tussen het herhalen van hilarische citaten uit Friends door - vast iedereen zijn handen moeten laten zien.
Die avond moest ik dus nog flink oefenen om mijn hand schijnbaar zonder enige moeite in de juiste positie aan mijn schoolvrienden te kunnen laten zien.

De theorie gaat over mannen, dat zag ik dertien jaar geleden voor het gemak over het hoofd. Maar ik werd aan die avond herinnerd door de BBC-documentaire The making of me. Het homogen is nog niet gevonden - of bestaat misschien zelfs helemaal niet, maar van nurture lijkt weinig sprake bij het ontwikkelen van homoseksualiteit. Je geaardheid is al hardwired (mooi woord) in de baarmoeder.

Geen opmerkingen: